Materialerne til alle mine tekstile projekter er for det meste indköbt i genbrugsbutikker. Jeg har et ret så stort lager af stof og garn i mit hobbyrum. Kvaliteten, störrelsen, mängden og farven afgör så, hvad det kan blive til. Nogen gange kommmer idéen för materialet (hvad kan jeg finde på lageret som passer til den her idé?), andre gange kommer materialet för idéen (hvad kan jeg mon lave af det her?). Og man kan i allerhöjeste grad sige, at det er lysten, som driver värket.



tirsdag den 5. juni 2012

Den allerfineste.

Alva er 7 år, og jeg har väret kollega med hendes mormor, L. For nylig besögte jeg L, og vi kom til at snakke om de fine pigekjoler af genbrugsmaterialer. Så åbnede L sit linnedskab, og der var der "perler". L fandt en fin broderet lysedug, som hendes svigermor (= Alvas oldemor) havde broderet, kanten var häklet, også af oldemor, i det tyndeste bomuldsgarn. Kan det her bruges til noget? spurgte L. Om det kunne!


 Jeg havde for nylig köbt en masse grönternet bomuldsgardin hos Röde Kors. Det matchede präcis i farven til det grönne i broderiet (smukke löjtnantshjerter).




At få det til at stemme var et rigtigt puslespil, men også den sjoveste del af arbejdet. På ryggen måtte jeg lägge lidt ternet til forneden, men det ses ikke så meget, når slöjfen bindes. Knapperne er gamle syede knapper, som jeg har fået af L.


Det er helt klart den fineste af alle pigekjoler, som jeg har syet indtil nu - på grund af den fine lysedug.  Alva får kjolen til midsommer. Jeg håber, at hun så ska have blomsterkrans i håret, og at jeg får et billede.

Mönster "rynkekjole cl 134.


2 kommentarer:

Metamorph sagde ...

Åh hvor er den helt fantastisk sød og flot lavet!

Anonym sagde ...

Åh, så mycket fint du gör i "genbrug"!
Vi träffades igår på Sjöhistoriska. Nu skall jag lägga till din blog på "Favoriter".
Elisabeth